Reguli de uzabilitate pentru un blog


Stiati ca Jakob Nielsen a scris un set de reguli de uzabilitate speciale pentru blog-uri? Ca tot ce a scris, sunt reguli banale. Iti vine sa te bati cu palma peste frunte si sa te intrebi cum de poate acest “guru” sa castige atatia bani spunand cele mai banale lucruri din lume. Raspunsul vine atunci cand te uiti la cati le aplica…

Oricum, cand m-am apucat sa lucrez la redesign-ul blog-ului am incercat sa le urmez cat mai indeaproape. Desi in materialul lui Jakob Nielsen sunt trecute ca greseli, eu prefer sa le listez mai jos sub forma de indicatii pozitive despre ce trebuie sa urmareasca un autor de blog.

1. Publica-ti biografia

Am facut asta in pagina despre mine. Marturisesc ca am gasit pe blog cel mai potrivit loc pentru a spune tot ce voiam sa spun despre mine. Mult mai bun decat pe site-ul corporate, unde as fi fost constrans de un template care sa se aplice tuturor membrilor echipei.

Si exista o multime de moduri haioase de a vorbi despre tine. Daca vreti sa radeti cu lacrimi, vedeti prezentarea pe care tocmai si-a facut-o colegul meu Dragos Tuta pe blog.

2. Pune o fotografie cu tine

Si asta am facut. De obiciei ma plang ca nu am fotografii la calitate de print atunci cand mi le cer jurnalistii (neaparat trebuie sa planific un photo-shooting). Pe blog am putut insa sa iau o fotografie care imi place mai mult si, cu ajutorul designerului sa o transform intr-un layout, zic eu reusit.

Acelasi layout se gaseste si in fiecare alerta pe e-mail care anunta un post. Asa ca cei care va veti abona la Alerta, puteti fii siguri ca nu veti uita cum arat.

3. Foloseste titluri de posturi descriptive

Daca va uitati in Arhiva, o sa vedeti ca folosesc in general titluri descriptive. Ultimul a fost mai creativ, recunosc: “In cautarea unei lumi mai bune sau…”

4. Pune link-uri care spun cu precizie unde va ajunge cel care le acceseaza

Aici chiar e o mare problema a multor blog-uri romanesti. Si, dupa cum zice Jackob Nielsen “viata e prea scurta pentru a da clic pe orice link iti iese in cale”. Mai ales daca sunt de genul “Dragos a zis…”. Care Dragos? Ca numai in Selenis avem doi, iar blogg-eri cunoscuti mai stiu eu inca vreo trei.

Asa ca dupa cum vedeti incerc sa pun cat mai multe explicatii in textul din sau de langa un link. In plus am inceput sa folosesc mai des optiunea “Title” atunci cand introduc un link. Optiunea face ca atunci cand utilizatorul plimba mouse-ul peste un link sa ii se afiseze un text cu explicatii suplimentare. Daca vreti sa vedeti, plimbati mouse-ul peste orice link din acest post.

5. Foloseste sistemul de categorii ca principal instrument de navigare

Am facut si asta si sper sa vi se para relevante categoriile. E drept ca n-am apucat sa semnalizez posturile de tip “evergreen” din cadrul unei categorii.

7. Publica articole cu o frecventa regulata

Aici e marea mea problema. Pentru ca intalnirile cu blog-ul nu prea fac parte din rezultatele dupa care imi este analizata mie performanta in agentie. Asa ca mai intarzii cateodata la ele.

In schimb de acum mi-am propus: voi scrie de minim doua ori pe saptamana, in conditiile in care nu apare o oportunitate de a anunta eu primul o stire bomba.

8. Focuseaza-te asupra unui singur subiect

Si aici cred ca deja eram focusat. Voi vorbi in continuare despre comunicare in general, despre comunicare online, despre Relatii Publice, despre organizare de evenimente, despre marketing si despre CSR. Posturile din categoria personal sunt doar niste exceptii magnifice. Cum e cea despre idolul meu Tudor Gheorghe.

9. Aminteste-ti ca scrii pentru viitorul tau sef

Sigur ca da, promit sa scriu cel putin neutru despre toti cei de la care e probabil sa cer bani imprumut in viitor. In privinta viitorilor clienti, chiar daca scriu de rau, dar argumentat, nu cred sa fie vreo problema. Pana la urma de asta este valoroasa analiza unei terte parti obiective, ca cea a unei agentii.

Daca stim unde te doare, sigur stim cum sa te facem bine :)

10. Nu folosi un domeniu al unui serviciu de hosting de blog-uri

Aici deja am schimbat ceva. Atat eu cat si colegii mei din agentie vom avea domenii proprii, unde sa ne simtim in largul nostru si doar cerul sa fie limita.

Asta nu inseamna ca nu le multumesc lui Antonio si celor de la www.weblog.ro pentru gazduire si pentru binele imens pe care il fac comunicarii online din Romania.

Oricum cele mai multe invataminte le puteti trage daca le cititi direct din articolul lui Jakob Nielsen despre uzabilitatea blog-urilor.

 

Categoria: Comunicare online

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (12 voturi, medie: 3.75 din 5)
Loading ... Loading ...

16 Comentarii:


  1. ( 29 August 2006 , 9:04 pm )

    [...] Citeste articolul lui Dragos Dehelean daca vrei sa afli mai multe despre nevoile de continut si regulile de uzabilitate pe care sa le aplici pe blogul tau. Printeaza | Trimite unui prieten [...]


  2. ( 31 August 2006 , 9:58 am )

    O simpla intrebare….esti mandru ca ai tradus un articol din anul 2005, care e valabil mai degraba tiparului american decat roman?

    Defapt, si a doua…”uzabilitate” si “focuseaza-te” sint cuvinte romanesti?

    In rest…intr-adevar e banal…


  3. ( 31 August 2006 , 10:27 am )

    Acelasi lucru il simt si eu: “imi vine sa ma bat cu palma peste frunte si sa ma intreb cum de poate acest “guru al comunicarii” sa traduca atat, cand era mai simplu sa puna link-ul catre batranul original”…

    In rest, nimic nou, “indeed”. :-)


  4. ( 31 August 2006 , 1:06 pm )

    [...] Evident am inceput sa imi caut materialele, in engleza si romana. Prin nu stiu ce conjunctura (ori prin niste feed-uri citite ori am primit link de la prieteni) am descoperit un material in romana scris de Dragos Dehelean despre Reguli de uzabilitate pentru un blog care dupa cum spune si el, sint niste reguli banale dar care daca nu le cunosti..nu poti fi constient de anumite greseli. Nimic exagerat si ii dau dreptate. [...]


  5. ( 31 August 2006 , 6:45 pm )

    Foarte interesant decalogul si o buna inititiva sa ne aduci aminte de niste invataturi ale batranului.


  6. ( 31 August 2006 , 11:25 pm )

    Pentru ToNight:

    Pe langa ca am spus de la inceput pana la sfarsit ca ma refer la un material al lui Jakob Nielsen – nu am prea tradus nimic.

    Greselile lui Nielsen le-am pus sub forma de indicatii, si le-am si modificat pe unde am simtit nevoia. In rest am vorbit de ce am facut eu ca sa le respect.

    Asta e de fapt si ce trebuie sa faca un post pe un blog. Stiu ca o sa par obsesiv prin referiri la Nielsen, insa cred cu tarie ca internetul ar fi mult mai bun daca l-am asculta pe “batran” cum zice Mihai. Asa ca il citez din nou, si de data asta nu mai “traduc”:

    “Weblogs’ second benefit is that they’re a Web-native content genre: they rely on links, and short postings prevail. You don’t have to write a full article or conduct original research or reporting. You can simply find something interesting on another site and link to it, possibly with commentary or additional examples. Obviously, this is much easier than running a conventional site, and again indicates the benefits of lowering the barriers to computer use.”


  7. ( 31 August 2006 , 11:58 pm )

    Dragosh,
    decalogul e bun. dar cine il urmeaza?
    daca scrii de 2 ori pe saptramna nu-i bine deloc. eu de unde stiu ce faci tu zilnic?


  8. ( 1 September 2006 , 12:37 am )

    Asa cum ii ziceam lui Vladimir Oane, ideea ca daca nu scrii in fiecare zi nu esti blogg-er poate provoca angoase serioase.

    Mihai Seceleanu s-a lasat a doua oara de blogging zilele astea.

    Eu nu inteleg. Daca ar fi scris o data pe luna i-ar fi luat cititorii boii de la bicicleta?


  9. ( 10 September 2006 , 12:09 am )

    [...] via Dragos Dehelean>> Jakob Nielsen a scris (mai demult) cateva lucruri interesante despre cum ar trebui (sau n-ar trebui) facut si scris un blog. Pentru cine nu stie, Jakob Nielsen e, intre altele un nene care are un site foarte urat despre cum poti sa-ti faci un site foarte frumos . Desigur, e simplist spus. De fapt, Nielsen e considerat un fel de ‘usability guru’, adica stie si spune foarte multe despre cum pot fi facute site-urile mai usor de utilizat. De aici barbarismul: ‘utilizabilitate’. Sau, poate, un termen mai normal pentru limba romana ar fi ‘accesibilitate’. [...]


  10. ( 10 September 2006 , 9:54 am )

    Si uite asa devine “usability” ‘, din “Utilizabilitate “, “Usabilitate”, “Ergonomic”, “Uzabilitate” sau ““, accesibilitate’.
    Care e cu totul altceva.


  11. ( 10 September 2006 , 5:40 pm )

    Salutare
    Am intrat si eu pe aici poate din greseala, dar am fot curios cum functioneza un blog si as dori si eu sa unul ptr mine dar nu stiu de unde sa incep, am citi din ziar acest lucru si am incercat sa intru pe un blog dar am inteles ca sunt mai multe.u este un comentariu dar incerac si eu ceva dar poate ma va invata cineva si pe mine la acest capitol
    Multumesc ptr intelegere


  12. ( 5 January 2007 , 9:26 am )

    [...] As mai retine in privinta blogging-ului si a conexiunii cu relatiile publice: Reguli de uzabilitate pentru un blog (care este o preluare dupa Jakob Nielsen) Cercetare in randurile blogger-ilor romani si concluzii pentru oamenii de PR Cum aflu ce scriu blogurile despre compania mea? [...]


  13. ( 25 January 2007 , 1:16 am )

    Dragos, cred ca ‘regulile’ de mai sus sunt valabile pentru corporate & PR blogs.
    La bloggerul individual (cum sunt eu si altii care nu ne dam in vant sa ne aratam talentele sau identitatile) nu cred ca prinde aceasta reteta.. (da-mi cateva motive obiective ca sa cred ca ma insel)
    My 2 cents.


  14. ( 25 January 2007 , 9:12 am )

    E adevarat ce spui.

    Totusi as face o observatie. Regulile de uzabilitate nu sunt “retete ale succesului”, ci principii care rezulta din “nevoile” exprimate de utilizatorii de internet.

    E ca si cum, daca ai fi scriitor de meserie, ar trebui sa cunosti cel putin o regula de uzabilitate, care spune ca trebuie sa ai un fir narativ, actiunea sa il prinda pe cititor etc. Sigur poti sa obtii succes si daca te opui acestor reguli (vezi Joice si romanul modern). Insa daca o sa te uiti la scriitorii “cult” gen Stephen King, o sa vezi ca ei respecta multe din regulile de uzabilitate ale romanului.

    In concluzie, nu e obligatoriu sa respecti aceste reguli de uzabilitate. Insa e bine sa stii ca ele provin din niste nevoi exprimate de o medie a utilizatorilor. Pentru ca si eu m-am identificat cu cei care ar vrea sa vada aceste reguli in practica, le-am preluat aici.

    Spre exemplu, de multe ori mi s-a intamplat sa gasesc bloguri interesante, si sa vreau sa le spun acelor oameni pe nume, sa vad cum arata si ce-mi transmite infatisarea lor, unde lucreaza etc.


  15. ( 5 March 2008 , 11:57 am )

    Pentru asta e clar, trebuie un alt blog si nu cel pe care scriu acum :D


  16. ( 21 April 2010 , 8:04 pm )

    Super, faina poza si penita super tare. Succese in continuare.

Scrie un comentariu:

Trebuie sa fii logged in ca sa scrii un comentariu