Stiati ca Jakob Nielsen a scris un set de reguli de uzabilitate speciale pentru blog-uri? Ca tot ce a scris, sunt reguli banale. Iti vine sa te bati cu palma peste frunte si sa te intrebi cum de poate acest “guru” sa castige atatia bani spunand cele mai banale lucruri din lume. Raspunsul vine atunci cand te uiti la cati le aplica…

Oricum, cand m-am apucat sa lucrez la redesign-ul blog-ului am incercat sa le urmez cat mai indeaproape. Desi in materialul lui Jakob Nielsen sunt trecute ca greseli, eu prefer sa le listez mai jos sub forma de indicatii pozitive despre ce trebuie sa urmareasca un autor de blog.

1. Publica-ti biografia

Am facut asta in pagina despre mine. Marturisesc ca am gasit pe blog cel mai potrivit loc pentru a spune tot ce voiam sa spun despre mine. Mult mai bun decat pe site-ul corporate, unde as fi fost constrans de un template care sa se aplice tuturor membrilor echipei.

Si exista o multime de moduri haioase de a vorbi despre tine. Daca vreti sa radeti cu lacrimi, vedeti prezentarea pe care tocmai si-a facut-o colegul meu Dragos Tuta pe blog.

2. Pune o fotografie cu tine

Si asta am facut. De obiciei ma plang ca nu am fotografii la calitate de print atunci cand mi le cer jurnalistii (neaparat trebuie sa planific un photo-shooting). Pe blog am putut insa sa iau o fotografie care imi place mai mult si, cu ajutorul designerului sa o transform intr-un layout, zic eu reusit.

Acelasi layout se gaseste si in fiecare alerta pe e-mail care anunta un post. Asa ca cei care va veti abona la Alerta, puteti fii siguri ca nu veti uita cum arat.

3. Foloseste titluri de posturi descriptive

Daca va uitati in Arhiva, o sa vedeti ca folosesc in general titluri descriptive. Ultimul a fost mai creativ, recunosc: “In cautarea unei lumi mai bune sau…”

4. Pune link-uri care spun cu precizie unde va ajunge cel care le acceseaza

Aici chiar e o mare problema a multor blog-uri romanesti. Si, dupa cum zice Jackob Nielsen “viata e prea scurta pentru a da clic pe orice link iti iese in cale”. Mai ales daca sunt de genul “Dragos a zis…”. Care Dragos? Ca numai in Selenis avem doi, iar blogg-eri cunoscuti mai stiu eu inca vreo trei.

Asa ca dupa cum vedeti incerc sa pun cat mai multe explicatii in textul din sau de langa un link. In plus am inceput sa folosesc mai des optiunea “Title” atunci cand introduc un link. Optiunea face ca atunci cand utilizatorul plimba mouse-ul peste un link sa ii se afiseze un text cu explicatii suplimentare. Daca vreti sa vedeti, plimbati mouse-ul peste orice link din acest post.

5. Foloseste sistemul de categorii ca principal instrument de navigare

Am facut si asta si sper sa vi se para relevante categoriile. E drept ca n-am apucat sa semnalizez posturile de tip “evergreen” din cadrul unei categorii.

7. Publica articole cu o frecventa regulata

Aici e marea mea problema. Pentru ca intalnirile cu blog-ul nu prea fac parte din rezultatele dupa care imi este analizata mie performanta in agentie. Asa ca mai intarzii cateodata la ele.

In schimb de acum mi-am propus: voi scrie de minim doua ori pe saptamana, in conditiile in care nu apare o oportunitate de a anunta eu primul o stire bomba.

8. Focuseaza-te asupra unui singur subiect

Si aici cred ca deja eram focusat. Voi vorbi in continuare despre comunicare in general, despre comunicare online, despre Relatii Publice, despre organizare de evenimente, despre marketing si despre CSR. Posturile din categoria personal sunt doar niste exceptii magnifice. Cum e cea despre idolul meu Tudor Gheorghe.

9. Aminteste-ti ca scrii pentru viitorul tau sef

Sigur ca da, promit sa scriu cel putin neutru despre toti cei de la care e probabil sa cer bani imprumut in viitor. In privinta viitorilor clienti, chiar daca scriu de rau, dar argumentat, nu cred sa fie vreo problema. Pana la urma de asta este valoroasa analiza unei terte parti obiective, ca cea a unei agentii.

Daca stim unde te doare, sigur stim cum sa te facem bine 🙂

10. Nu folosi un domeniu al unui serviciu de hosting de blog-uri

Aici deja am schimbat ceva. Atat eu cat si colegii mei din agentie vom avea domenii proprii, unde sa ne simtim in largul nostru si doar cerul sa fie limita.

Asta nu inseamna ca nu le multumesc lui Antonio si celor de la www.weblog.ro pentru gazduire si pentru binele imens pe care il fac comunicarii online din Romania.

Oricum cele mai multe invataminte le puteti trage daca le cititi direct din articolul lui Jakob Nielsen despre uzabilitatea blog-urilor.