Interviu Campaign “PR-ul si blogurile”


Editia din iulie a Campaign are si un material amplu despre bloguri si PR:

Ce se intampla cand PR-ul intalneste blogul?“, de Carmen Paun. (ca sa vedeti materialul trebuie sa aveti varianta tiparita a revistei)

Sunt intervievati: Sorana Savu (Senior Partner la Premium Communication), Crenguta Rosu (Co-Managing Partner la DC Communication), Gabriela Lungu (Managing Partner la The Practice), Imola Zoltan (Managing Partner la McCann PR), Cristian Manafu (consultant media si Internet la M&C Consult) si subsemnatul.

Si pentru ca, asa cum e normal, in materialul din revista nu apar decat o parte din raspunsurile pe care le-am dat, le redau aici in intregime:

Cat de multa importanta acordati blogurilor din Romania?

Pentru ca suntem o agentie de consultanta specializata in folosirea mediului online, blogosfera este foarte importanta pentru noi. De fiecare data cand am reusit sa ii convingem pe bloggeri sa ne sustina intr-o campanie, am simtit diferente semnificative.

In plus suntem bloggeri activi. Ne place sa ne exersam comunicarea pe blog ori de cate ori avem ocazia. Ii citim cu interes pe colegii nostri din piata de comunicare. De multe ori intram cu ei in dezbateri amicale, pe care un alt mediu decat blogurile nu ni le-ar fi permis.

Considerati bloggerii persoane care pot transmite informatia despre clientul dumneavoastra la fel de bine sau chiar mai bine decat jurnalistii?

Majoritatea bloggerilor importanti sunt niste modele pentru cititorii lor. De aceea au aceeasi influenta in procesul de achizitie, ca orice alt „role-model”. Daca as compara intre bloggeri si jurnalisti, din perspectiva asta, primii cu siguranta stau mai bine. Si asta pentru ca majoritatea jurnalistilor, cu exceptia editorialistilor, nici nu-si exprima atat de intens opiniile personale (obiectivitatea si neutralitatea fac parte din deontologia jurnalistica) si nici nu sunt modele pentru cititorii lor. De aici si capacitatea mai mare a bloggerilor de a forma perceptii. Si cred ca aceasta capacitate e mai mare cand vorbim de perceptii pozitive. In privinta perceptiilor negative, tot jurnalistii au o autoritate mai mare si pot provoca mai multe daune pentru credibilitatea unui brand.

In privinta activitatii agentiei noastre, pana acum ne-am concentrat fie pe comunicarea legata de responsabilitatea sociala corporativa, unde a trebuit sa ne adresam liderilor de opinie, fie pe comunicarea cu un public tanar (pe teme de educatie, antreprenoriat etc.). Ambele publicuri, si cel format din lideri de opinie si cel format din tineri, sunt active pe internet iar blogurile au o capacitate mare de influenta asupra lor.

Ar trebui tratati si bloggerii la fel cum sunt tratati jurnalistii de catre oamenii de PR?

Cu siguranta. In plus, cred ca ei trebuie sa primeasca mai multa atentie din partea oamenilor care realizeaza strategiile de comunicare (PR sau marketing), asa cum am aratat la intrebarea anterioara.

Cat de multa credibilitate credeti ca au bloggerii cunoscuti din Romania?

Sunt doua lucruri care ma fac sa cred ca pentru audienta care citeste bloguri, acestea au deja mai multa credibilitate decat media clasice.

Primul ar fi ca, de ceva timp, asistam la o campanie sistematica de de-credibilizare a presei traditionale de catre anumiti factori politici. Aflam ca presa este condusa discretionar de „moguli”. Jurnalistii sunt facuti fie „gaozari”, fie „tigani imputiti”, fie „nesimtiti”. Iar reactiile publicului sunt departe de a condamna astfel de gesturi. Dimpotriva, le incurajeaza. Incercarile de „boicot” nu au succes si asa mai departe. Cred ca primele 6 luni ale acestui an au aratat ca sursa cea mai credibila, cand e vorba de informatie politica, nu mai sunt media clasice, ci internetul (in primul rand publicatiile sau televiziunile online, dar si blogurile, intr-o mare masura).

Al doilea lucru tine de putinele date de cercetare pe care le avem pana acum. Respectiv, conform RoBloggers Survey, primul studiu de amploare al „blogosferei” romanesti, peste 77% din cititorii sau autorii de bloguri chestionati spun ca informatiile de pe bloguri sunt „la fel de credibile” sau „mai credibile” fata de cele prezentate de media traditionale.

Totusi trebuie luat in considerare ca in Romania audienta care citeste bloguri este inca mica. Insa tendinta e de crestere accelerata.

Credeti ca in viitor blogurile vor ajunge sa fie la fel de importante sau chiar mai importante decat sunt ziarele astazi?

In viitorul indepartat nu se poate sti. In viitorul apropiat, nu.

Insa multe ziare vor disparea sau isi vor schimba radical strategiile de distributie, ca urmare a evolutiei internetului si a blogosferei. Asta se intampla deja pe piete mature si e probabil sa vedem procesul replicat si in Romania. De fapt, in ultimul an, lucrurile au inceput sa se miste accelerat in aceasta directie.

Exista sau va exista curand monitorizare pe bloguri, la fel cum este pe presa acum?

Daca vorbim de tehnologia de monitorizare, aceasta exista deja si e suficient de raspandita. De la serviciile gratuite oferite de Technorati.com sau Google Blogsearch pana la aplicatii complexe dezvoltate de giganti ca IBM. Deci, fie gratuit, fie la preturi proportionale cu tipul de informatie dorit, oricine poate afla ce scriu blogurile despre el sau compania lui.

Daca insa vorbim de existenta unei activitati constante de monitorizare a blogosferei in cadrul departamentelor de PR, lucrurile stau mai prost, cel putin in Romania. Aici inca experimentam. Au aparut ce-i drept incercari locale de oferire a unor servicii de monitorizare. Insa cred ca vor mai trece 1-2 ani pana vom avea o piata in adevaratul sens al cuvantului.

Cum credeti ca ar trebui abordate blogurile de catre un om de PR?

Cu multa atentie :) . Cred ca o importanta majora o are relatia personala cu autorul blogului. De asemenea abordarea ar trebui sa fie una informala, relaxata. In interiorul blogosferei exista multe retele de „interese” si „prietenii”. E bine ca un om de PR sa le cunoasca indeaproape.

Un post interesant pentru intrebare, care e cat se poate de ilustrativ, poate fi gasit aici:

“Die, PR, die, or raise your game and learn about asynchronicity”

Ce rol considerati ca joaca blogurile pentru industria de comunicare din Romania? Au ele vreo importanta in acest sens?

Cred ca aici vorbim de un „mare pas inainte”. Industria de comunicare romaneasca era si este foarte tanara. Asta inseamna oameni care au absolvit alte specializari decat cele in care profeseaza, au dificultati de auto-dezvoltare in conditiile in care trebuie sa lucreze zi lumina la proiectele clientilor, standarde diferite de la agentie la agentie etc.

Insa la ora actuala, un numar foarte mare de agentii, in special de advertising, au „iesit la lumina” pe bloguri. Au inceput sa vorbeasca despre experiente, despre standardele pe care le folosesc, despre evenimente sau campanii. Iar piata a inceput sa ii cunoasca pe oamenii „din spatele agentiilor”, sa afle cum gandesc, ce opinii personale au, ce-i motiveaza sau dimpotriva etc.

Asta inseamna per ansamblu: emulatie, oportunitatea pe care o are o noua generatie de profesionisti de a se dezvolta in dialog (online) cu seniorii, si in final cresterea calitativa a pietei.

Cat de important este pentru un om de PR sa aiba un blog al lui?

E foarte important. In primul rand va intelege din propria experienta impactul unui fenomen care afecteaza radical activitatea de Relatii Publice.

Apoi, bineinteles ca exista beneficii care tin de faptul ca: devine mai credibil, mai cunoscut, isi imbunateste activitatea de networking, isi atinge intr-un mod mai eficient obiectivele de comunicare interna, obtine mai multe solicitari de interviuri din partea jurnalistilor si, nu in ultimul rand, umanizeaza si imbunatateste imaginea organizatiei lui.

Am scris despre aceste beneficii 2 articole, care pot fi vazute la:

8 Motive sa iti faci un blog daca lucrezi in comunicare (+ Partea a II-a)

Categoria: Comunicare online, Relatii Publice

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (6 voturi, medie: 4.50 din 5)
Loading ... Loading ...

7 Comentarii:


  1. ( 3 August 2007 , 8:13 pm )

    Marele castig al omului de PR , de fapt castigul companiei de care apartine, este comunicarea in forma “calda”. Blogul ofera libertatea conversationala si relationala pe care un site corporate structurat nu o ofera. Mediul devine astfel mai prietenos si comunicarea mai eficace in randul clientelei..
    interesant interviu Dragos. Felicitari!


  2. ( 5 August 2007 , 7:25 pm )

    Ca de obicei, Campaign vine cu informatii utile si la zi. Interesante raspunsuri…


  3. ( 10 August 2007 , 11:28 am )

    [...] Una peste alta, Iulian, Dragos sau Bogdan vor putea de acum ca, atunci cand este cazul, sa mai contrazica si pe altcineva. Glumesc, desigur! [...]


  4. ( 12 September 2007 , 2:39 pm )

    Da, foarte bun interviul! Pacat ca, personal si momentan, nu am acces si la celelalte. As fi fost foarte curios mai ales cu privire la opinia Crengutei Rosu.


  5. ( 12 September 2007 , 5:50 pm )

    Noi publicam pe site toate aparitiile in presa, care tin de Selenis. Gasesti deci articolul la Aparitii in Presa


  6. ( 15 September 2007 , 6:47 pm )

    Goriulian, de ce esti curios mai ales de opinia Crengutei Rosu?


  7. ( 15 September 2007 , 8:30 pm )

    Dintr-o banala subiectivitate… Mi-a facut o impresie excelenta de fiecare data cand am vazut-o (de doua ori) si ca om si ca PR-ist. Are o prezenta extrem de placuta si inspira ceva special.

Scrie un comentariu:

Trebuie sa fii logged in ca sa scrii un comentariu