Concluzii la finalul unui an de CSR


2010 nu a fost usor pentru nimeni, cu atat mai putin pentru domeniul CSR. Incerc sa pun cateva observatii sau concluzii, in speranta ca o sa completam impreuna lista:

  • La mijlocul lui 2009 spuneam intr-o emisiune ca numarul de proiecte CSR nu se redusese semnificativ fata de 2008, insa aparuse o diferenta in privinta formei: mai putine proiecte conduse de parteneri externi (ONG), mai multe proiecte proprii. In 2010 tendinta a continuat. In plus, am vazut o acumulare de experienta din partea coordonatorilor din companii si o legatura mai mare a proiectelor cu strategia de afaceri.
  • In privinta comunicarii proiectelor am vazut o miscare clara inspre eficienta si folosirea canalelor online.  Deja avem multe inovatii si experiente de succes. Daca o sa va uitati la studiile de caz publicate de noi in 2010 o sa vedeti la majoritatea lucruri surprinzatoare in privinta comunicarii online, a folosirii retelelor sociale, a mecanismelor virale etc.
  • Si in domeniul CSR am vazut indecizie si dezorientare.  Era normal, dat fiind ca astea au fost atributele in tot sectorul de business, determinate in primul rand de evolutiile din zona politica. Pentru asta am vazut mult mai putine proiecte CSR in 2010, comparativ atat cu 2008, cat si cu 2009.
  • Indecizia a fost mai mica in randurile unora dintre multinationale, in special a celor de origine europeana. Si aici sunt multe explicatii. Cert e ca acele companii romanesti pe care le vazusem in 2007-2008 facand gesturi curajoase in domeniul CSR, au fost acum paralizate.  In privinta companiilor americane, ne obisnuisem deja sa le vedem preocupate mai mult de marketing, decat de CSR.  Desi ma asteptam ca situatia sa se schimbe semnificativ, miscarile lor in 2010 au fost slabe si au venit mai ales de la cele care si produc in Romania.
  • Cum era de asteptat, am vazut un sector bancar foarte activ. Pe de o parte, majoritatea studiilor de caz publicate pe ResponsabilitateSociala.ro vin din partea unor banci. Pe de alta parte e suficient sa vizitati site-urile bancilor, de la mic la mare, sa vedeti schimbarile si intentia de a folosi implicarea in comunitate ca vector de comunicare.
  • M-as fi asteptat ca acelasi lucru sa se intample in sectorul energetic, un alt domeniu care a fost pe profit la noi si care a trecut prin presiuni importante la nivel international. Insa in afara de multe declaratii de intentie, nu am vazut initiative majore.
  • Multe companii pentru care pietele financiare sunt importante au inceput sa vorbeasca mai insistent despre “CSR-ul de dincolo de implicarea in comunitate” – performanta de mediu, reducerea risipei si a amprentei de carbon, reciclare etc.
  • Desi suntem cu zeci de ani in urma in privinta transparentei, chiar in comparatie cu vecinii nostri, in 2010 am vazut miscari mai hotarate in aceasta privinta. Au fost multe comunicate despre rapoarte de CSR, fie ale grupului, fie strict pe Romania, am inceput sa vorbim mai insistent despre GRI si despre indicatori de sustenabilitate etc.

Cam astea ar fi primele observatii care mi-au venit in minte. Sunt convins ca mai sunt multe de spus. Spre exemplu m-ar interesa ce a insemnat 2010 pentru ONG-urile din Romania.

Asa ca va invit sa adaugam si alte lucruri pe lista.

Later edit:

Alexandra Corolea, de la BCR, mai pune pe lista:

  • O crestere semnificativa a voluntariatului corporativ” [de acord, sunt companii care au adus resurse valoroase, prin voluntariatul angajatilor, altele s-au concentrat pe team-building; oricum e bine]
  • Domeniul CSR ramane in continuare dominat de filantropie impachetata in fel si chip doar ca…majoritatea companiilor cu oarece traditie in CSR sunt cautare de domenii-nisa care sa le permita sa se diferentieze” [si aici de acord; spre deosebire de alti colegi, eu cred ca filantropia, fie ca vorbim de sensul clasic de donatie, fie ca vorbim de interventii in comunitate mai complexe, este CSR; iar daca ajuta business-ul este cu atat mai bine]

Categoria: Responsabilitate Sociala (CSR)
Etichete:   , , , , ,

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 voturi, medie: 5.00 din 5)
Loading ... Loading ...

7 Comentarii:


  1. ( 25 November 2010 , 11:53 pm )

    Filantropia ca actiune de CSR mi se pare o chestiune foarte sensibila si de care se discuta prea putin, chiar daca fiecare are parerea lui. Personal cred ca fara intentia unei schimbari de profunzime, filantropia are valoarea pestelui care se da omului sarac in loc de undita. Dar e adevarat ca exista si cintexte in care filantropia e nu doar necesara, ci si singurul act posibil. Cred ca trebuie sa clarificam in primul rand conceptul, apoi sa-i intelegem limitarile. Marii filantropi au fost de fapt creatori de programe de transformare sociala, gestul de a oferi orbeste mi se pare mai degraba o negociere cu propria constiinta.


  2. ( 26 November 2010 , 2:28 am )

    Excelent, Dragos!
    Nu ai vrea sa prezinti concluziile astea si luni seara, intre orele17:00 si 20:00, la conferinta de incheiere a grantului RSC-DDR.2010?

    In alta ordine de idei, te rog sa faci cunoscut evenimentul:

    Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice din cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative organizează conferinţa „Responsabilitatea socială corporativă şi dezvoltarea durabilă a României” – 29 noiembrie 2010, în Bucureşti.
    Conferinţa este organizată cu ocazia finalizării programului de cercetare multianual „Studiu privind tranformarea politicilor de responsabilitate socială corporativă în pârghii ale dezvoltării durabile a României” – RSC.DDR.2010, contractat cu ANCS, prin CNMP, sub contractul nr. 91030/2007 –, care se încheie la sfârşitul acestui an.
    Echipa de cercetători care a lucrat la acest proiect va propune spre dezbatere raspunsurile sale la următoarele întrebări: Există compatibilitate între interesele de business ale corporaţiilor multinaţionale şi dezvoltarea durabilă a ţărilor-gazdă? Dar între aceste interese şi dezvoltarea durabilă a comunităţilor locale? ● Care ar fi modalităţile prin care politica de RSC poate contribui la dezvoltarea durabilă a unei societăţi? E necesar un cadru legal în acest sens? Ce ar trebui să reglementeze acest cadru legal? ● Există studii de caz în România care să ne arate implicarea corporativă în dezvoltarea durabilă a unei comunităţi? ● Există cazuri de management sustenabil al companiilor? Cu ce efecte? ● Există în România strategii sectoriale de dezvoltare durabilă care ar putea fi implementate cu aportul unor corporaţii responsabile? ● Care ar putea fi principalele direcţii de acţiune de tip RSC care pot asigura competitivitatea la nivele european? ● Cum ar putea fi sprijiniţi beneficiarii activităţilor de RSC în vederea accesării eficiente a acestora? ● Care ar trebui să fie direcţiile de acţiune pentru popularizarea conceptului de RSC la nivelul opiniei publice din Romania? ● Ce obiective ar trebui să aibă o campanie de informare a populaţiei pentru stimularea unei largi dezbateri publice privind RSC?


  3. ( 26 November 2010 , 2:29 am )

    @bhuttu: De acord. Cred ca despre cat de “ne-CSR” e filantropia ar trebui sa intrebam niste ONG-uri.

    Asta nu inseamna ca interventiile in comunitate nu ar trebui sa fie mai mult decat donatii, ci, pe de o parte a) proiecte de schimbare pe termen mediu si lung, iar pe de alta parte b) sa aduca beneficii evidente de business pentru companie.


  4. ( 26 November 2010 , 2:35 am )

    Sigur, domnule profesor, cu mare placere. Am trimis informatia mai departe.


  5. ( 26 November 2010 , 3:22 am )

    Multumesc!
    Pana luni, mai vorbim. Inca nu stiu sala, dar o aflu maine dimineata.
    db


  6. ( 2 December 2010 , 6:29 pm )

    Cum a fost evenimentul? Ceva de povestit?


  7. ( 1 March 2011 , 10:39 pm )

    [...] ca marile companii sa se implice mai mult in viata comunitatilor" scrie Dragos Dehelean pe site-ul [...]

Scrie un comentariu:

Trebuie sa fii logged in ca sa scrii un comentariu