Comunicarea este esentiala pentru ONG-uri, in 2011


Revin cu un mesaj pe care il transmit inca din 2002, cand coordonam prima editie a Galei Societatii Civile:

Capacitatea de comunicare a unui ONG este esentiala pentru sustenabilitatea sa financiara“.

Adica pentru a atrage fonduri sau alte tipuri de resurse pentru cauza. In primul rand de la companii, dar si de la populatie, de la autoritati, de la institutii mass-media etc.

Cateva dovezi din perioada 2008-2010:

  • ONG-urile care au stiut sa comunice cel mai bine au atras cele mai multe fonduri, indiferent de gravitatea, relevanta sau alte calitati ale cauzei;
  • ONG-uri importante, cu expertiza solida, dar care nu au inteles exigenta comunicarii si-au vazut bugetele scazand continuu;
  • Au reusit sa se afirme foarte putine nume noi, iar asta pentru ca s-ar fi confruntat cu o dubla presiune: aceea de a se dezvolta si aceea de a invata sa comunice eficient.

Sunt multe explicatii pentru o astfel de situatie, si ele nu tin neaparat de o stare de inechitate sau de o incoerenta a marilor donatori corporativi.

Totusi e regretabil ca inca vedem ONG-uri si cauze importante care:

  • nu au site-uri pregatite sa “prinda” si apoi sa exploateze comunicarea cu audienta atrasa de cauza lor;
  • nu sunt pregatite si nu incearca sa-si vanda cauza unor jurnalisti sau, mai nou unor bloggeri;
  • nu inteleg suficient si nu folosesc la adevaratul potential social media;
  • nu au lideri care sa aiba o vizibilitate publica suficienta (blog, aparitii in media, networking);
  • nu isi incurajeaza membrii si simpatizantii sa creeze noi media, care sa poata fi folosite si in promovarea cauzei  (sigur, ma refer in primul la bloguri, dar si Facebook e o alternativa cu potential acum).

Aici ajungem la vesnica discutie: treaba unui ONG tine in primul rand de sufletul si expertiza pe care le pune in rezolvarea cauzei, iar la comunicare ar trebui sa se priceapa altii – agentiile de specialitate etc. Dar nu avem bugete pentru a plati agentii, asa ca ele ar trebui sa ne ajute samd, samd.

Totusi, cand te lupti pentru o cauza si nu esti un mare filantrop depinzi in exclusivitate de banii si resursele altora (companii, populatie, autoritati etc.). Ce functie poate fi deci mai importanta in organizatia ta decat comunicarea?

Cu toate astea, cred ca anul 2010, le-a oferit multor ONG-uri o lectie dureroasa, insa pe care, daca o vor interioriza, in 2011 vom vedea o comunicare mai extinsa si mai eficienta despre cauzele sociale. Si, eventual, vom vedea mai multa solidaritate a oamenilor in jurul acestor cauze.

Later edit:

Un “tutorial” foarte bun despre cum ar trebui sa relationeze atat ONG-urile, cat si responsabilii de CSR cu mass-media, vine de la Liviu Alexa.

Categoria: Comunicare online, Relatii Publice, Responsabilitate Sociala (CSR)
Etichete:   , , ,

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 voturi, medie: 5.00 din 5)
Loading ... Loading ...

6 Comentarii:


  1. ( 1 February 2011 , 4:27 pm )

    [...] This post was mentioned on Twitter by maimultverde, roPot. roPot said: Cand am organizat Seara de Comunicare ne-am gandit si la asta http://bit.ly/ibvAcP [...]


  2. ( 2 February 2011 , 2:59 am )

    [...] căutarea unor resurse pentru acest post, am descoperit un articol pe care vi-l recomand cu drag: Comunicarea este esențială pentru ONG-uri, în 2010 – Dragoș Dehelean. LikeBe the first to like this [...]


  3. ( 2 February 2011 , 5:05 pm )

    o simt pe propria piele…nu incetez sa fac lobby dar nu cred ca reusesc …problema este ca fiecare banut se duce spre chiria terenului ingrijitor paie mancare transport chiar si telefonul e greu sa l intretin…si totul a plecat de la defaimare in presa…presa chemata in momentele nepotrivite ale vietii melwe de protectionist,materialele aduse mi au fost sustrase sistematic chiar si hrana animalelor…nu pot sa ma plang caci deindata apar reclamatii care sustin cauza potrivnica….asa ca am invatat sa rabdam si sa continuam…dumnezeu sa ma ajute sa ma mut si sa nu nimeresc din lac in put….ca sa nu mai spun ca de abia ma ridic si iar mi se da la cap ca in banc….cand nu voi mai putea cainii vor fi preluati si probabil multi omorati ptr ca nu arata ca la carte…pai cum sa arate cand ii iau de pe strazi tocmai ca sa nu fie ucisi de anumiti oameni care pun baza pe estetic…sunt caini cu probleme crescuti prin gunoaie cu suturi…dar destepti si rabdatori…voi continua…asa fara fonduri …sunt liberi si si traiesxc viata de caine si nu le va fi usor sa ajunga in tre gratii si cu zilele numarate…cam atat…am gasit si eu un loc liber unde sa ma spovedesc…probabil ca o sa regret dar nu dau delete….


  4. ( 2 February 2011 , 9:10 pm )

    Am încercat să transmit cam același lucru câtorva ONG-uri locale din Timișoara. Ca feedback am primit o chestie destul de interesantă. Sunt mulți oameni care nu fac vechime în ONG-uri. Mulți nu trec de un an. Într-un an e greu să crești un om de comunicare eficient, mai ales că în multe cazuri vorbim de studenți. Leaderii spun că nu merită investiția de timp și energie, cei implicați în comunicare se plâng că pe ei nu-i ajută nimeni.

    Ca freelancer, am mai ajutat unele ONG-uri când am avut timp disponibil. Din păcate, nicio agenție sau niciun freelancer nu poate face asta la nesfârșit. Continui să cred că e nevoie să existe câte un om de comunicare în fiecare ONG. Unul care să fie crescut și ajutat să rămână acolo pentru mai mult timp.


  5. ( 2 February 2011 , 11:00 pm )

    Ai dreptate Cristina, anii de crestere au dus si la pierderea valorilor, mai ales la tineri.

    Cred ca e iluzoriu pentru un lider ONG sa se bazeze pe un angajat sau o agentie care sa-i rezolve problema comunicarii. Din pacate, trebuie sa devina el insusi un comunicator performant. E un sacrificiu pe care trebuie sa-l faca pentru alegerea de a lupta pentru o cauza…

    In plus, mai poate sa asculte sfaturile usor de implementat pe care oameni ca noi sunt dispusi sa le dea dezinteresat. Cum ar fi sa-si incurajeze toti angajatii sau voluntarii sa aiba bloguri…


  6. ( 9 February 2011 , 2:21 pm )

    Poti sa incurajezi dar nu sa obligi.

Scrie un comentariu:

Trebuie sa fii logged in ca sa scrii un comentariu