Romania are suficiente instrumente legale pentru a asigura, prin mijloace liberale de solidaritate, o mare parte din nevoile sociale, educationale si culturale ale comunitatilor locale. Cum? Printre altele prin intermediul beneficiilor acordate de Legea sponsorizarii. Aceasta le permite tuturor companiilor sa-si scada din impozitul pe profit (adica sa dea gratis) sponsorizarile pe care le fac catre Asociatii, Fundatii sau diverse institutii publice, cum ar fi cele de invatamant, medicale sau culturale. (Vezi ghidul Finantare.ro)

Sigur, aceste sume de bani, pe care companiile le pot lua din banul public, adica din impozitul pe profit datorat, trebuie sa se incadreze intr-un anumit plafon (0,5% din cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit). Insa, companiile au nu mai putin de 7 ani pentru a-si deduce sponsorizarile, asa incat nu poate exista scuza ca “n-a stiut contabilul” sau ca nu s-a stiut pana pe 31 decembrie ce profit o sa faca firma in anul respectiv.

Una peste alta, am putea vorbi de multe zeci si chiar sute de milioane de Euro. Care s-ar putea duce in fiecare an pentru nevoi reale, din: educatie, sanatate, cultura, servicii sociale etc.

Se duc insa acum aceste sume spre nevoi reale ale societatii si comunitatilor locale? Cel mai probabil DA, insa doar intr-un procent infim. Ce se intampla totusi in practica? In principiu, nu se stie precis (investigatia ar presupune printre altele si accesul la datele MF). Dar gura lumii vorbeste…

Pe de o parte avem inca firme care, dintr-un motiv sau altul, nu apeleaza la aceasta facilitate. Poate pentru ca n-a stiut totusi contabilul (desi, dupa 10 ani de campanii de constientizare e greu de crezut). Poate pentru ca unor companii li se pare riscant sa atraga atentia ANAF-ului. Poate pentru ca multe companii chiar cred ca nu e o “alegere fiscala” oportuna sa-si declare profitul in Romania si atunci il exporta prin diverse contracte, catre furnizori de servicii de prin paradisuri fiscale sau de pe alte piete decat Romania.

Pe de alta parte avem totusi firme care sponsorizeaza si isi si recupereaza banii respectivi din impozitul pe profit. Si da, exista si companii care chiar sponsorizeaza nevoi reale si importante ale societatii romanesti. Insa, din experienta mea de peste 10 ani de zile la ResponsabilitateSociala.ro, numarul acestora nu cred sa fii depasit vreodata 100, iar in anii de cand a inceput criza economica, numarul lor a scazut dramatic. Si totusi, companiile sponsorizeaza, insa daca n-o fac pentru ONG-uri care servesc nevoile reale si importante ale Romaniei, pentru ce ONG-uri sau institutii publice o fac? In “cel mai bun caz”, pentru ONG-uri care de fapt livreaza bunuri si servicii economice, insa gratuite, tot pentru compania care le-a sponsorizat. In “cel mai rau caz”, ganditi-va voi ce se intampla…

Iata cat de simpla este solutia:

1. Banii de sponsorizari care se recupereaza din impozitul pe profit sunt bani publici, corect? Nu sunt adusi de cineva de acasa, sunt pur si simplu banii Statului Roman. Deci, ca orice ban public, si in cazul lor transparenta trebuie sa fie totala.

2. Orice firma este obligata prin lege sa aiba un site, corect? Altfel, ar fi pasibila de amenda daca nu afiseaza acolo CUI-ul sau sediul social (vezi obligatia). Sau alte zeci si zeci de informatii, la care obliga diverse legi, din diverse domenii.

==================================================================================

CONCLUZIE / PROIECT DE LEGE: toate companiile au obligatia sa afiseze pe site o lista cu: 1) ONG-urile carora le-au acordat sponsorizari deductibile, 2) sumele acordate si 3) scopul sponsorizarii.

Cum se face asta? Simplu, printr-o lege care adauga unul, maxim doua articole noi la Legea Sponsorizarii

Efecte pozitive

  • Societatea civila si stakeholderii fiecarei companii vor putea judeca singuri cat de bine a gestionat acea companie, daca a gestionat, banul public. In ce masura ONG-urile si cauzele pe care le-a sponsorizat sunt onorabile si onorante.
  • Inclusiv companiile care nu acorda sponsorizari vor fi intrebate, nu-i asa, de ce nu acorda sponsorizari? Poate pentru ca nu au profit. Foarte bine, nu le obliga nimeni sa aiba profit. Doar le rugam sa aiba curajul sa iasa in fata si sa ne spuna si noua, stakeholderilor care le acordam licenta de operare.
  • Automat, sub presiunea pe care o impune transparenta si piata libera, vom vedea o explozie a fondurilor acordate (gratuit) de catre companii pentru nevoile sociale, educationale sau culturale ale Romaniei.

Efecte negative

Nu exista. “Povara administrativa” de a scoate din bilantul contabil niste informatii care oricum sunt trimise catre Fisc, apoi scanarea lor si afisarea pe site nu pot sa dureze toate mai mult de 10 minute.

Deoarece vreau sa introduc aceasta masura banal de simpla (insa probabil foarte dificil de conciliat cu multe interese nelegitime) in “programul meu electoral“, va raman recunoscator pentru orice feedback.